كافه مون در تهران، پاتوقي دنج با تزيينات سنتي اروپايي!

۴۱ بازديد

 

گوشه‌اي آرام و لذت‌بخش، ميز كوچك مربعي با صندلي‌ لهستاني، روميزي چهارخانه، كفپوش شطرنجي، كنجي گرم در سرماي زمستان و حسي دلنشين در فصل تابستان، بازي زيباي نور و سايه فقط يكجا در محله انقلاب كنار هم جمع‌اند.

 

 

به قول سهراب «ظهر تابستان است، سايه‌ها مي‌دانند كه چه تابستاني است.» كافه‌اي خنك و هيجان‌انگيز كه در آن خستگي چشمه جوشان تابستان گرم را فراموش مي‌كنيد، كنار پنجره مي‌نشينيد و از آفتاب دلنشيني كه سعي دارد خودش را از پشت شيشه روي روميزي چهارخانه كافه پهن كند، لذت مي‌بريد.

 

 

مهدي محمد سليمي نمين موسيقيداني كه در زمينه تخصصي خودش تبحر دارد، پنج سال پيش در مهرماه سال ۹۰، «كافه مون» را زماني كه تعداد كمتري كافه در محدوده وجود داشت، افتتاح كرد. به دليل ديدگاه متفاوت و حساسيت‌هاي خاص او، دكوراسيون كافه دو ماه و نيم طول كشيد و حتي تاسيسات لوله‌كشي آب، برق و گاز هم عوض شد. عمر بناي كافه مربوط به دوره پهلوي دوم بوده و از حدود ۶۰ سال قبل هم كاربري‌هاي ديگري داشته است.

 

 

طراح كافه از بستگان آقاي سليمي و طراح صحنه سينماست كه از پيروان مكتب سورئاليسم و سالوادور دالي هم هست. او براي طراحي كافه از سبك آرت نووا و آرت دكو الهام گرفته است.

 

 

وقتي وارد فضا شويد مثل يك مهره، روي خانه‌هاي شطرنج حركت كرده و به سمت ميز چوبي مي‌رويد كه صندلي‌هاي لهستاني را دور خود جمع كرده و پارچه‌اي چهارخانه به سر خود كشيده است.

 

 

كاغذديواري سدري رنگي كه به خوبي خود را در حس و حال كافه حل كرده است، فضا را محصور كرده و شما را به اعماق خود مي‌كشاند. پنجره‌هاي نورگير جنوبي با كركره چوبي كه هم جنس با بقيه المان‌هاي كافه است، نقش مهمي در سناريوي آن ايفا مي‌كنند.

 

 

صندوق و طاقچه‌هاي چوبي كه با ديدن آنها متوجه دقت در انتخاب‌شان مي‌شويد، شاخه‌ها و گل‌هاي خشك شده كه در گلدان‌هاي مخصوص در گوشه گوشه كافه، توجه را به خود جلب مي‌كنند، لوستر و تلويزيون عتيقه‌اي كه بر ديوار قرار دارد و از بالا نظاره‌گر است، ميز كوتاه چوبي كه كتاب‌هاي متنوع و تراكت‌هاي اطلاع‌رساني هنري را در آغوش كشيده است از اجزاي جدانشدني اين مكان جذاب به حساب مي‌آيد.

 

 

تابلوهاي چوبي زيبايي كه بر همه ديوارهاي كافه مون ديده مي‌شوند، با خطوط منحني و مثلثي‌طور خود نقاشي‌هايي كه كاملا با فضا جورند را قاب كرده‌اند.  قاب آينه خاص روي ديوار هم كه از تعلقات خاطر آقاي كافه‌دار است، از همان خطوط پيروي مي‌كند.

 

 

آقاي سليمي علاقه زيادي به ماه آسمان دارد و دليل انتخاب نام كافه هم همين است. نكته جالب اينكه او عاشق عدد هفت است و پلاك كافه هم همين را مي‌گويد.

 

 

افراد سرشناس زيادي در حرفه شاعري، بازيگري، كارگرداني و آهنگسازي از مشتري‌هاي ثابت كافه هستند ولي عمده كساني كه مراجعه مي‌كنند، دانشجويانند. از افتخارات كافه حضور مرحوم محمدعلي سپانلو «شاعر تهران» در رونمايي كتاب ايشان است. از كارهاي جذاب ديگري كه در اين كافه انجام شده علاوه بر رونمايي كتاب مي‌توان به برگزاري تئاتر رايگان، نمايشگاه عكس، اجراي زنده موسيقي و فروش كتاب نيز اشاره كرد.

 

 

آقاي سليمي كافه را مثل قديم حفظ كرده و ايده‌هايي هم براي آينده آن در نظر دارد. او كه باريستاي بين‌المللي هم هست، معتقد است ميز كنار پنجره كافه براي زوج‌هايي كه تازه با هم آشنا شده‌اند، جادويي بوده و براي‌شان خوش‌يمن است.

 

 

اگر شما هم از جمله كساني هستيد كه هميشه در حال گشت زدن در فضاي مجازي‌اند، خيال‌تان راحت باشد چون از زماني كه Wifi به‌عنوان آپشني جديد به كافه مون اضافه شده، فضايي مناسب براي دسترسي به اينترنت و كار با لپ‌تاپ و تبلت براي شما ايجاد كرده كه مي‌توانيد فنجاني چاي بنوشيد و ساعت‌ها در آنجا بمانيد. بي‌درنگ گپ زدن با يك دوست خوب هم در اين فضاي دلنشين خالي از لطف نيست.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.